A nevelési program átdolgozása előtt – az alapelvek meghatározásához – tantestületünk összegyűjtötte azokat a legfontosabb emberi és erkölcsi értékeket, amelyeket közösen a legértékesebbnek tartunk. Ezen értékek mentén fogalmaztuk meg alapelveinket, amelyek nevelő munkánkat meghatározzák. Közösen elfogadott legfontosabb értékek:
- tolerancia, türelem, egymás tisztelete, megbecsülése,
- humanizmus, szeretet, elfogadás,
- becsületesség, igazságosság, őszinteség, bizalom,
- a természet tisztelete, védelme, környezetünk megóvása a jövő nemzedék számára,
- önfegyelem, önismeret, példamutatás,
- pontosság, igényesség és kitartás a munkában,
- a tudás, a munka, az értékteremtés megbecsülése,
- önállóság, szabadság, mások szabadságának tisztelete,
- esztétikai, művészeti értékek, az egyetemes és nemzeti kultúra tisztelete,
- derű, humor, mely átsegít a gondokon
Pedagógiai nevelő-oktató munkánk során az előbbiekben felsorolt értékek közvetítését alapfeladatnak tekintjük, nevelő-oktató munkánkat ezen értékek mentén végezzük.
Legfontosabb alapelveink nevelő-oktató munkánkban:
A kompetencia alapú oktatás továbbfejlesztése, a korábbi kulcskompetenciák tanulási területeken átívelő általános kompetenciák bevezetése, a kompetenciafejlesztés. Az iskolai műveltség tartalmának irányadó kánonja – az EU által javasolt – kulcskompetenciák rendszere. Kooperatív tanulási módszerek bevezetése. A gyermekek egész személyiségének, képességeinek fejlesztése álljon a középpontban. Minden gyermek kapja meg a lehetőséget ahhoz, hogy megtalálja azt, amiben tehetséges.
A mindenki számára nélkülözhetetlen általános műveltségnek azokat a szilárd alapjait sajátíttassuk el tanulóinkkal, amelyekre biztonságosan építhetik további tanulmányaikat és mutassunk utat ahhoz, hogyan bővítsék önállóan ismereteiket, felhasználva az írott ismerettárak és a kommunikációs eszközök lehetőségeit. Széleskörű tevékenységkínálattal minél több területen képezzük diákjainkat, megadva a lehetőségét a későbbi, érett korban történő pályaválasztásnak.
Nagy figyelmet fordítunk az emberiség jövőjét meghatározó közös problémákra, az egész világot átfogó kérdésekre vonatkozóan hangsúlyozzuk:
- az egyén és az állam felelősségét
- az egyén és a társadalmak lehetőségeit, feladatait a problémák megoldásában
- környezetünket, a Földet, az emberiséget, az egyes közösségeket fenyegető veszélyek csökkentésének fontosságát
Alapelveink megfogalmazása már meghatározza céljainkat, feladatainkat is, melyek nem különülnek el egymástól.
Stratégiai célok:
- A sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése.
- A kompetencia alapú oktatás elterjesztése.
- A kompetencia alapú oktatás módszertanának széleskörű megismerése és megvalósítása.
- A pedagógusok, a nevelőtestület módszertani kultúrájának korszerűsítése.
- A tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztése.
- A szelektív hatások mérséklése.
- Az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítése.
- Új tanulásszervezési eljárások bevezetése
- Szegregációmentes, együttnevelési környezet kialakítása
- A digitális írástudás elterjesztése, mindennapi gyakorlattá válásának támogatása