Alakítjuk a jövőt, mert a robotok köztünk vannak!
ArTeC robot, eszközcsomag
Május 8-án megérkeztek intézményünkbe és tanév végéig használhatjuk, építhetjük, programozhatjuk az ArTeC robot eszközcsomagot, amelyet az Abacusan Stúdió és a GE által meghirdetett VándoRobot pályázaton nyertünk el. Nagy várakozással nézünk a VándoRobot program elé, mert intézményünk nem rendelkezik ilyen típusú robotokkal.
A robotokat irányító program megalkotása Scratch alapú, grafikus programozási környezetben történik, amely ismerős minden tanulónak, így a már megszerzett ismereteket jól tudják alkalmazni az új felületen. Eddig online felületen programoztunk, most lehetőségünk nyílik a valóságban is megtapasztalni a megépített és programozott robotok működését, amelyeket különféle szenzorok csatlakoztatási lehetőségei is színesítenek. Az eszközcsomagot szinte minden évfolyamon használjuk tanórai és szakköri foglalkozás keretében. A projektben a tanulók ötletei, fantáziája szab csak határt a megépítendő robotoknak.
2. hét
Azokban az osztályokban, ahol már tanultuk a Scratch felületet, ott könnyebb dolgom volt, mint ahol (pl. 1. osztály) csak a Lightboot-tal dolgoztunk. Azonban minden akadály legyőzhető, ha van miért. Most valóságban is látható, tapintható és főleg építhető az, amit eddig az online felületen elképzeltünk.
Az elemekkel való megismerkedés után egyszerű kisautót építettünk és programoztunk be különféle mozgásokra.
3. hét
A 6. és 7. évfolyamosok már megismerkedtek az ArTeC eszközkészlettel és a programozási felülettel, így az egyéni ötletek megvalósítására került sor a héten. Készültek mini Teslák, de hótoló és fűnyíró is, amelyek érintőszenzorokkal is rendelkeztek.
- hét
A harmadik évfolyamosok nagy lendülettel vetették bele magukat az ArTec robotok építésébe és programozásában. Most hanyagoltuk a mozgást, inkább a fény- és hangeffektusokra helyeztük a hangsúlyt. A robotjaink világítottak, zenéltek, majd ezek működését feltételhez is kötöttük, hogy csak gombnyomásra reagáljanak. A gyerekek saját tapasztalatuk alapján nagy élvezettel alakították a robotokat és módosították hozzá a programsort. Annyira belemerültünk, hogy a foglalkozás végét jelentő csengőszót sem hallottuk meg.
5. hét
Az egyik hetedik évfolyamos osztállyal közlekedési lámpákat építettünk. Megbeszéltük a ledlámpák működési mechanizmusát és a hangszerkesztést. Ezt később bővítettük azzal, hogy a lámpák és a hang csak a nyomógomb megnyomásakor működnek. A közlekedési lámpákat teljesen szabadon, saját kreativitásukra bízva építették meg. A kiscsoportokat jó volt látni munka közben, ahogy eltervezték, megbeszélték és megépítették a lámpákat. A bónusz az volt, hogy ténylegesen úgyis működtek, ahogyan azt kitalálták.
6. hét
A 6. és 7. évfolyamosokkal szélmalmot építettünk. Felhasználtunk motort, ledlámpát, hangszórót és nyomógombot is. Az építményeknél kikötöttük, hogy a motor működése kapcsolódjon a szenzorok működéséhez, tehát ne legyen folyamatos, legyen a programsorban feltétel. Fantasztikus szélmalmok készültek, amelyek mozogtak, zenéltek és már a megépítésük is nagy élményt adott nekünk.
Az 5. és 6. évfolyamos tanulókkal autókat építettünk. Most nem koncentráltunk a kinézetre, inkább a programsor megfelelő összeállítására, hiszen a feladat egy B betű virtuális megrajzolása volt. Sok gondolkozás, még több megbeszélés hozott siker, mert a legnagyobb kihívás a B betű ívének megrajzolása és a kocsi mozgási irányának összeállítása volt. Öröm volt látni, hogy lassan minden kisautó lejárta a B betű ívét, amelyet hangos üdvrivalgások is kísértek sikeres útján.
Majd a 7. évfolyamos tanulókkal megkoronáztuk a két hónapnyi munkánkat, mert mérnökökké váltunk és megépítettük Tesla autóinkat. Használtuk az összes megszerzett tudást az autók programozása terén.